Wednesday, April 1, 2009

Format? FailZ~~

yesterday i try to format my friend's laptop..
aku trade ngan dia jap wat sementara nie..
aku pinjam laptop dia,dia pinjam playstation 2 aku..
xkesah la ngan benda tu..lama dah pon kitaorang trade nie..

pastu sejak 2-3 minggu lepas,laptop dia rajen jd BSOD(blue screen of death)..
BSOD ni jd masa nak start laptop la..dia xleh nak masuk kat desktop tu..
sebelum nie aku tekan2 boleh tp kene cube banyak kali..tp aku xkesah sgt..
tp smalam,aku nak upload gambar nak letak kat blog nie la..
then aku cri la Cardreader aku..pastu aku cucuk la kat laptop..
tup2 laptop tu mati terus..usb port tu ada sangkut ngan battery skit..
aku tau cemana nak perOKkan balik so aku x la cuak..

masa aku tgk bukak laptop dia balik,mcm biasa la BSOD again..
aku pon try2 la..aku xkesah sgt selalunya..tp semalam napa tah..
aku rasa nak explore je laptop tu..masa aku bukak tu aku masuk la setting dia..
Access IBM setting(laptop dia IBM) then masuk la kat tempat pelik2..
aku pon explore2 la skit..then aku jumpa restore to factory setting.
aku pon tanpa pk banyak kali..aku try jer la(sebelum nie aku penah tanya dia dah..nak reformat boleh x?dia kata ok jer)

then untuk sebeberapa lama..dia pun start la reformat..dekat 1-2 jam gak la aku tunggu..
masa tu dekat kul 3 dh masa aku start tu..then dlm 4lebey tu pon dah ok dah..
aku usha2 la system..ada benda yg aku xphm..tp at least x BSOD dah..
then masa aku nak download2 benda yg aku lost(sbb aku xwat backup td),dia mcm selow skit..
aku tgk la net..then dia suh aku check kat properties n so on..aku bukak la..
then aku tgk Video Controller (vga compatible) dia xleh guna..dalam kata lain..
grafix driver dia prob la..so aku try la download guna laptop tu..
xleh install sbb system laptop tu masih benggong..

so disebabkan aku ngantok..aku pon tido la..
aku bangun td pagi..aku try la lagi..xleh gak..so what i think..leh surf semua ok..
cuma grafix agak lembab..(mcm pc aku jer XD)then aku xkesah la..
aku download guna pc aku plak..(dah lama aku tglkan pc aku)..
then aku try la letak dlm pendrive nak transfer dlm laptop..
masa aku cuba cucuk pendrive dlm laptop tu..
ada bunyi..tp xde respon..aku unplug then plug balik pon xjd apa gak..
so aku akan try lg esok!! (never give up) sementara tu aku nak guna pc nie dlu..

hoho..kenapa aku tulis semua nie??sebab aku xde keje..hahahahahaaha XD
format laptop??
Fail~

pasnie aku akan cuba lagi..aku minat bab komputer2 nie..
really minat..tambah2 g pas dapat internet nie..(walaupon selow2~)
adakah aku akan cuba wat lai benda2 seperti ini?
benda yg aku xpaham n complex?
yA!! aku still nak wat..XD

No comments: