Wednesday, July 4, 2012

Sony SmartWatch



AGAIN,it's a freaking gadget update from me. Haiz.So marilah kita berkenalan dengan my new gadget. Not a handphone,not a game console, but a watch. Smartwatch. Sony Smartwatch aka LiveView 2.

Smartwatch ni dijual dekat kedai Sony (Atau nama baru Xperia dekat Malaysia) dengan harga RM399. Skrin dia OLED display dan sebesar 1.3 inci. Tali jam (strap) boleh ditukar dengan mana mana strap jam dekat luar. Kecil,so sesuai dengan semua tangan dan diperbuat dari besi,bukannya plastik macam LiveView 1.Malangnya jam ni tak waterproof,hanyalah splashproof. 

So apakah ia? Smartwatch (SW) ni actually attempt kedua (Atau ketiga) buat smartwatch yang boleh connect dengan Android phone. Tak kira lah HTC ke,Samsung ke, as long as Android 2.2 ke atas,smartwatch ni akan ber"sync" dengan dia melalui bluetooth.

Apa jadi lepas sync? Semua updates Facebook,Twitter,Email,Whatsapp dan apa apa lah yang korang nak akan automaticcaly view dekat jam bila phone korang dapat alert. Contoh ada orang mention anda dekat twitter,automatically jam ni akan tunjuk pasal comment tu so takyah la korang keluarkan phone dari poket,slide bukak phone,taruk password dan masuk twitter,tapi just tap dua kali dekat skrin jam korang dan korang dapat baca update tu.

Call function pun ada jugak,so if ada orang call korang,hjam tu automatically akan vibrate dan tunjuk siapa yang tengah call,lepas tu akan ada option untuk angkat atau pun letak. So if tengah busy busy boleh la reject call gune jam je. No need untuk keluarkan phone.

Battery life pulak , sepanjang teting period,maybe dalam 4-5 hari dalam satu charge penuh. After that kena charge balik. So kalau nak gantikan jam lama dengan jam ni kena fikir dua tiga kali jugak lah.

Oh,dari segi Apps pulak,maybe ada dalam 30-40 apps dekat apps store yang support device ni buat masa ni. Ada apps yang boleh buatkan kita snap picture phone kita guna jam dari jauh,ada yang boleh kasi kita control slide presentation,control music player dan juga apps untuk taruk notes (bagus untuk exam. if you know what i mean XD)

Connectivity issues dengan phone dah pun disolve oleh sony so korang takkan experience any disconnect dari device ni macam jam pintar sony yang sebelum ni Sony LiveView.

Pros:
Save masa untuk baca updates
Boleh tukar jam punya strap
Kecil, sesuai dengan semua size tangan
Dibuat dari besi,tak nampak murah
Banyak apps dari developer

Cons:
Battery life 4-5 hari maximum
Tak kalis air
Skrin dpi rendah

*Tested on Xperia S 2.3.7 dan 4.0.4


Interface depan

 Dalam proses connectkan kedua dua device

Clip jam ni dan charging port 

Interface dalam,boleh pilih apps 

Widget Music


2 comments:

redribbon said...

dulu mase kat matrik aku bg idea camni,
semua org gelakkan aku.kata aku ckp nonsense dan bodoh..huhuhu..
bila dah keluar camni,baru aku rase..

"WALK LIKE A BOSS".khaha.

rebellion said...

hmm, tunggu keluaran lain lak, kalo tak water proof macam tak efisyen kalo kat malaysia ni