Sunday, September 23, 2012

Pentingnya benda yang remeh

Kadang kadang kita selalu tak ambil kisah pasal benda benda yang kecik kan. Selalu kita abaikan if benda itu nampak remeh. Tapi macam mana if benda remeh itulah sebenarnya yang membuatkan kita lagi berjaya. Tak cukup seratus ringgit kalau tak ada 10 sen.
 
Kawan aku pernah ajak aku ke Jepun dulu, tapi dengan senangnya aku tolak dengan alasan tak ada duit. Dia suruh aku kumpul tapi aku degil. Biasalah aku. Kumpul? No way. Dalam around setahun jugak kot aku tengok dia ikat perut,saving dari nak beli benda merepek merepek bilamana aku dengan senang hati beli itu beli ini walaupun tak guna sangat. Setahun dua lepas tu,dia ke jepun dan aku disini mula berfikir, kenapa aku tak kumpul duit macam dia?Kalau sebulan dapat simpan Rm200 pun, dalam setahun dah ada rm2400. Tapi aku cuai dan beli benda benda merepek.

Satu lagi tentang perasaan. Pernah tak terfikir macam mana rasanya orang yang jual barang dekat tepi jalan dan kadang kadang approach kita tu? Kita boleh je cakap elok elok, "eh taknak lah,terima kasih" sambil tersenyum tetapi kebanyakkan dari kita akan buat muka masam dan cakap , "taknaklah". Kenapa? Dia kerja untuk cari makan, kita hanya ingat muka dia 5 saat je tapi kalau kita jawab dengan kurang ajar, dia mungkin akan benci kita bertahun tahun.

Dan akhir sekali tentang penampilan diri. Sesetengah orang sangat sangat pentingkan penampilan diri dia sampai kalau satu rambut  (bagi lelaki) tak cacak pun dia tak senang duduk. Lagi satu jenis yang tak ambil kisah langsung pasal penampilan dan kebersihan diri. Ini gua tak suka, please please please lah aga kebersihan, memanglah tak apa bagi kau tak pakai deodorant tapi bagi kengkawan kau ni? Tambah tambah if ada kelas dari pagi sampai petang lepas tu kena berkepit kan. Pergh. Macam bangla. Padahal nak spray atau roll deodorant tu tak sampai 5 saat pun. Tolong eh?


No comments: