Tuesday, November 9, 2010

Putar Belit Ayat

Pepatah omputih penah mengatakan; 
"Something better left unsaid"

TAPI 

Orang melayu pulak suka kata;
"Kalau tak puas hati,cakap depan-depan"

Manusia.
Setiap orang ada karekteristik masing-masing.Ada yang straight forward.Ada yang suka gunakan kiasan.Ada yang pendam,ada yang lepas depan-depan.Semua tu kita semua penah alami kan?Kawan tikam belakang tu biasa la.Cakap pasal kawan tikam belakang ni,teringat pulak kisah tikam belakang yang jadi kat sekolah aku masa muda-muda dulu.

Mari nak cerita.Cerita bermula dengan satu hari ni,masa hari sukan sekolah aku.Everytime masa hari sukan,mesti akan ada tiket sukan tu yang kita dipaksa  kena beli kan? Kononnya,untuk upgrade sekolah la kan? Ada sorang member aku ni,nama dia Ali bukan nama sebenar.  Sorang yang agak berpangkat tinggi dalam pasukan pengawas sekolah.Nak dijadikan cerita,Ali ni saja-saja la scan tiket tu,then print balik benda tu untuk suka2(entah apa motif dia).Tiket-tiket copy  dia high-class,Cop pun nampak real.Siap penuh dengan kaler2 lagi.Si Ali ni pun bagitau la member-member rapat dia yang dia buat benda ni.

Nak dijadikan cerita,after habes je hari sukan,cikgu cakap ada tiket-tiket palsu yang didetect.Dan tiba2 ada seorang pengawas jugak,Abu juga bukan nama sebenar   bagitau cikgu yang si Ali ni(juga budak sekelas si Abu) yang punya kerja.Dia yang sebar sebarkan semua tiket2 palsu tu.Ali yang memang aku rasa  x menyebarkan tiket2 tu pun macam agak terkilan la dengan tindakan kawan dia ni.Si Abu ni memang macam teacher's pet sikit.Memang dia akan ikot semua cakap2 cikgu.Dia akan buat apa saja untuk tunjuk konon konon dia paling cool dan baik la dalam sekolah tu. Ali yang tak bersalah,dikira bersalah dan terlucut la jawatan dia dalam pengawas.Even member aku pun melucutkan jawatannya sendiri sebab tak tahan dengan cikgu yang percaya sangat dengan Abu tu.Tiket yang kantoi tu bukan kepunyaan Ali,tiket Ali ada cop siap dengan kaler lagi.Tiket yang kantoi ni just tiket photostat murah je.

Cerita tak habes disitu,tak lama lepas tu,Abu ni mula disisihkan dengan budak2 sekelas dia,then makin lama makin ramai yang tahu cerita,makin lama yang jauhkan diri dari dia.Masa tu,aku tengok dia memang xde kawan.Nak sangat jadi cool dan hebat.Padan muka,xde orang yang kawan dengan kau masa tu.Tak lama lepas tu,dia pun pindah sekolah sebab memang tak tahan la dengan sekolah tu dah.Yela,disisihkan.TAMAT.

Cerita kedua pulak pasal adik-adik aku.Nawal dengan Ainu Amirah.(Fai sekali,tapi dia x termasuk dalam cerita ni sangat)Tadi around 8-9,masa tengah bosan bosan melayan facebook,saja take a peek dekat republic of 1991.Then nampak nawal macam sedih semacam.So aku pun tanya,apa kena dengan dia.Then dia cakap la,yang dia terasa dengan kawan-kawan kelas dia.Diorang ada sesi luahan perasaan tadi pagi  kot Then ada la budak budak sekelas dia yang komen sangat sangat tak patut dekat si Nawal ni.Memang macam macam la yang nawal bagitau dekat aku masa tu(Masa tengah chat tu ada aku,nawal,ainu dengan fai).Ape lagi,si Nawal ni pun berair la mata.Ye la,if kene kat aku pun,aku pun bengang.So Fai,nunu ngan aku pun pujuk2 la si nawal ni.Komen komen yang kawan kawan dia kata tu memang la sangat sangat x masuk akal.Sumpah aku dengar pun macam panas gileee je.Bukan nak backup nawal ke ape.Tapi,biar je la kan? Susah la nak happy kan semua orang.

Tiba2 ainu pun cakap yang dia pun penah kena macam tu.Dia pun penah terasa jugak la dengan sebab yang sama dengan nawal.Aku pun cuba slow talk balek dengan nawal ngan Ainu.Cuba pujuk diorang balik semua.
Yela,if nak bersosial dekat facebook pun orang nak komen,memang susah la.

pesanan untuk nawal dan ainu;Jangan kisah apa orang cakap dekat kita.Bukan diorang yang nak tentukan kita.Kalau nak ikot diorang,sampai bila pun kite takkan happy.Diorang tu sapa sangat nak judge kita,perfect sangat ke?okay adik2? be strong and be happy.Peace!
 


4 comments:

Nur Areefah said...

mmg betul pun biar apa orang nak kata...jangan biarkan kita sedih dalam kritikan tersebut..selagi manusia ni tak tutup mata, selagi tu la tak berhenti apa orang nak kata kat kita.and for me, apa orang kata lagi2 kritikan tu la sebenarnya yang membentuk diri kita.. i mean, ramai orang, ramai pandangan.. dan bagi aku jugak, yang berkata betul tu la sebenarnya kawan sejati..bukan senang nak cari kawan macam tu.kawan yang sayangkan kita, kawan yang nak kita menjadi manusia..pls tegur laa aku kalau aku ada buat apa-apa..mgkn sometime aku over, aku gedik tapi aku tak perasan sebab takde orang nak cakap terus terang.at least orang cakap terus terang, boleh la nak ubah ^_^'

Fa said...

satu jari tunjuk orng,
9 jari tunjuk diri sendri.

M. Faiz Syahmi said...

bukan senang nak puaskan hati suma orang.

hati sendiri pun tak puas-puas lagi, hati orang apetah lagi.

sabor jela ngan kes camni..
penah je aku kena dulu, time buat halaqah sekolah. tapi tak terasa sangat pun, sebab aku pegang ayat atas. i just left it unsaid. skang ni berusaha jadi diri sendiri lebih better daripada jadi acuan orang lain..

Nik Lisa said...

orang ada mulut.
mereka boleh berkata.

pedulikan kata orang.